Opis
ENCE-PENCE, SPRAWNE RĘCE – Gotowy projekt INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Innowacyjny program usprawniania motoryki małej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym w oparciu o program Terapii Ręki
Autorka projektu: Aneta Giczewska
Innowację można wprowadzić w całości wg. pomysłu autorki, lub zmodyfikować i dostosować do potrzeb grupy/klasy
Innowacja ma na celu usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk i palców, a także motoryki dużej w zakresie sprawności, koordynacji, równowagi.
Głównym elementem innowacji są karty aktywności (16 kart), które zawierają ćwiczenia i zabawy podzielone na 3 grupy
-ROZRUCH – ćwiczenia usprawniające dużą motorykę, doskonalące koordynację i równowagę, wzmacniające stabilizację obręczy barkowej
– PRZERWA SRÓDLEKCYJNA – ćwiczenia i zabawy, których celem jest przywrócenie koncentracji uwagi, rozluźnienie oraz wspieranie umiejętności manualnych (ruchomości nadgarstka i przedramienia). W tym bloku znajdują się ćwiczenia oddechowe oraz zabawy doskonalące koordynację bimanualną.
– ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA – to ćwiczenia i zabawy nastawione na poprawę precyzji, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego oraz umiejętności pisania. W tym bloku znajdują się zabawy plastyczno – techniczne, ćwiczenia doskonalące chwyt trójpalcowy i dysocjację palców.
Innowacja w dużej mierze opiera się na zadaniach i ćwiczeniach z użyciem różnych, nietypowych pomocy i przyborów ( balony, sznurówki, kartki, piórka, pudełka po zapałkach, kubeczki) przez co wpływa na zainteresowanie dzieci, motywację i wydłużenie czasu koncentracji na zadaniu.
Projekt ten jest moją odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się wśród uczniów problemy związane ze sprawnością rąk, precyzją i samoobsługą. Sprawna ręka pozwala dziecku szybko i płynnie pisać oraz posługiwać się narzędziami pisarskimi. Niestety, coraz częściej zdarza się, że dziecko rozpoczynając naukę szkolną, napotyka na duże trudności na tym obszarze. Nieprawidłowo trzyma narzędzie pisarskie, pisane litery i szlaczki pozbawione są kształtu, nie mieści się w liniaturze, nie potrafi wycinać. Ponadto, ma problemy z odpinaniem i zapinaniem ubrań, sznurowaniem butów czy zasuwaniem kurtki. Wychodząc naprzeciw tym problemom stworzyłam program, w którym duży nacisk położony został na przygotowanie rąk do funkcji grafomotorycznych (rysowanie, kolorowanie, pisanie liter, wycinanie, modelowanie), tak aby wyposażyć dziecko w umiejętności niezbędne w trakcie nauki i pobytu w szkole.
Projekt innowacji jest przewidziany dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy 1-3), ale może być także realizowany w zerówce, na świetlicy, podczas zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych jeśli nauczyciel zauważa wśród uczniów duże potrzeby związane z doskonaleniem umiejętności grafomotorycznych.
Czas trwania innowacji – 4 miesiące (sugerowane: październik-styczeń) – 16 tygodni
Innowacja zawiera 16 kart aktywności na każdy tydzień. W każdej kacie znajduje się minimum 15 ćwiczeń.
Innowacja „ENCE-PENCE, SPRAWNE RĘCE” zawiera komplet dokumentów niezbędnych do wprowadzenia projektu w placówce.
Istnieje możliwość wystawienia faktury na placówkę z odroczonym terminem płatności (dane do faktury na email: biuro@terapiareki.pl)
Kupując ten materiał otrzymasz:
KARTĘ INNOWACJI (PDF)
OPIS INNOWACJI (PDF)
- Założenia innowacji
- Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej
- Cele innowacji
- Sposoby realizacji
- Metody i formy pracy
- Przewidywane efekty
- Ewaluacja
ZAŁĄCZNIKI (PDF)
- Harmonogram przebiegu innowacji (16 kart aktywności) z propozycjami ćwiczeń i zabaw na każdy tydzień + filmy z zabawami + karty pracy PDF
- Kwestionariusz ankiety dla rodziców
- Zgoda autorki na wprowadzenie innowacji.
- Zgoda na wykorzystanie wizerunku dziecka.
- Plakat innowacji (PDF)
- Dyplom dla dziecka na zakończenie projektu (PDF)
- Certyfikat dla nauczyciela na zakończenie projektu (PDF)
- Certyfikat dla placówki na zakończenie projektu (PDF)
UWAGA!
Wszystkie materiały wysyłane są w formie elektronicznej (PDF) na adres mailowy podany w zamówieniu.